Randevu Al
Randevu Al +90 (850) 532 33 44
Diyetisyen Misin?

Diyet Uzmanı - Türkiye'nin Sağlıklı Yaşam Merkezi

Günde Kaç Öğün Yemeliyiz?

Diyetisyenlere Göre Günde Kaç Öğün Tüketmek Gerek?

Günde kaç öğün tüketilmesi gerektiği hala tartışmalı bir konu. Kimi uzmanlar günde 2 öğün yeterli derken kimi diyetisyenler günde 7 öğüne kadar çıkıyor. Vücudun fizyolojik dengesinin sağlanması açısından önemli olan öğün sayısındaki bu kararsızlık dengesiz ve yetersiz beslenmeden sağlık sorunlarına kadar çeşitli problemlere sebebiyet verebiliyor.

Diyetisyenlere göre kilo vermek isteyenler 3 ana 2 ara öğünden oluşan bir programa uymalılar. Uzmanlar ise bazı kişiler için bu tarz beslenmenin kilo aldıracağı görüşünde. Diyetisyenlerin tam da tersini düşünüp “Ara öğünler kesinlikle yasaklanmalı.” diyenler de var. Önceki yazılarımızda da belirttiğimiz gibi herkesin metabolizması farklı ve diyetler hazırlanırken bu farklılıklar dikkate alınmalı. Herkes aynı diyeti yapmamalı.

Günde kaç öğün yemeliyiz? Günlük öğün sayısı nasıl belirlenir? Gelin, yakından bakalım…

 

Öğün Sayısı ve İçeriğinin Önemi - Günde Kaç Öğün Yenmeli?

Kişiden kişiye, vücuda alınan besinlerin sindirilmesi ve kullanılması farklılık gösterir. Ancak temelde 3 ana öğün sabah, öğle ve akşam saatlerinde tüketildiği için acıkma süreleri arasında benzerlik görülür. Besinlerin miktarı ve tüketilme zamanlarına göre, vücut uyum sağlar ve fonksiyonlarını düzenler. Ancak aç kalma ya da aşırı beslenme gibi durumlarda organizmanın dengesi bozulur.

Buna bağlı olarak uzun öğün araları da vücuda daha az protein girmesine ve enerjinin azalmasına neden olur. Aynı zamanda daha az azot atılır. Fazla miktarda protein tüketiminde ise idrarla azot atımı artar. Öğünler kısa aralıklarla tüketildiğinde vücutta pozitif bir azot dengesi oluşmaktadır. Dolayısıyla günlük öğün sayısı açısından bakıldığında uzun süreli açlıklardan kaçınmak gerekir.

[widget-87]

Günde kaç öğün yemeliyiz sorusuna cevap olarak öncelikle tek tip öğün alımının zararından bahsetmeliyiz. Yalnız tahıllardan oluşan bir diyetle beslenildiğinde vücut canlılığını kaybeder ya da karbonhidrat yüklü öğünler kilo almaya neden olur. Dolayısıyla her besin grubunun günlük öğün sayısına pay edilmesi gerekir.

Günde kaç öğün yemeliyim diyenler için uzmanların günde en az üç öğün tüketilmesi ve öğünler arasında geçen sürenin 4-5 saat olmasını önerdiklerini belirtelim. Yine de bu zaman aralığında kişinin kan şekeri düzeyinin de önemi büyük. Hücreler şekeri kullandıkça şekerin kandaki düzeyinde ve enerji üretiminde azalma olduğu için tamamen kişinin metabolizma hızına uygun öğün sayısının belirlenmesi gerekir. Kan şekeri düşüklüğü açlıkla eşdeğerdir ve kişide; rgunluk, dikkatte azalma, kuvvetsizlik, açlık hissi, bazen baş ağrısı şeklinde kendini gösterir.

Kahvaltı ve akşam yemeği arasında 11 – 12 saatlik bir süre olduğu düşünüldüğünde kahvaltı hariç bir gün için 16 –17 saat aralığında öğünlerin eşit aralıklarla planlanması gerekir. Kaç öğün beslenmeliyiz diyenler için bu zaman zarfında en az 3 ana 2 ara öğün önerilmektedir.

Ancak yine de sık öğün tüketmek herkes için yararlı olmayabilir. Öğün sayısı arttıkça:

  • Besin bağımlılığı gelişebilir.
  • Günlük yaşamınız yavaşlayabilir. Sürekli ara verip yemek yeme ihtiyacınız olabilir.
  • İnsülin direnci de bazı kişilerde görülebilir.
  • Metabolizması yavaş çalışanlar için öğün sayısını arttırmak kilo alımını tetikleyebilir. Bu nedenle günde kaç öğün yemeliyiz sorusu önemli bir konu olarak görülmelidir.

Sık Sık Yemek Metabolizmayı Hızlandırır Mı? Günlük Öğün Sayısı Etki Eder Mi?

Diyet yapanlar için günde kaç öğün yemeli sorusunun cevabı değişkenlik gösterebilir. Sık ve az beslenmenin metabolizma hızını arttırdığı görüşüne dayanan diyetisyenler, zayıflamak isteyenlerin öğün sayılarını fazla tutarlar. Aynı zamanda kan şekerini düşüren ara öğünler sayesinde ana öğünlerde daha az besin tüketildiğini söylerler.

Az öğün sayısı hem besinlerden yeteri kadar enerji sağlayamamaya hem de daha fazla kilo almaya neden olacağı için asla alışkanlık haline getirilmemelidir. Kişinin metabolizma hızına, yaşına, yaşam standartlarına, cinsiyetine, aktivite düzeyine göre öğün sayısı belirlenmelidir. Günde kaç öğün yemeliyiz, günde kaç öğün beslenmeliyiz gibi sorularınızı diyetisyeninize sorun…

[widget-91]

Yorum Yap