Randevu Al
Randevu Al +90 (850) 532 33 44
Diyetisyen Misin?

Diyet Uzmanı - Türkiye'nin Sağlıklı Yaşam Merkezi

Ergenlik Döneminde Nasıl Beslenmeli?

Adölesan Dönemde Sağlıklı Beslenmenin Yolları

Ergenlik dönemi ya da bir diğer adıyla adölesan fizyolojik, psikolojik ve sosyal yönden birçok değişimin bir arada yaşandığı bir çağdır. Vücut şeklinin değiştiği, sorunların arttığı, davranışların değiştiği ergenlik döneminde beslenme alışkanlıkları da değişmektedir.

Ergenlik dönemi kızlarda 10, erkeklerde 12 yaşında başlar ve 18-20’li yaşlara kadar devam eder. Bu dönemde çocuklar çok hızlı bir şekilde değişim yaşadıkları için beslenme çok önemlidir. Ergenlikte beslenme konusunda sıkıntı yaşayan çocuklar ileri yaşlarda bazı problemlerle karşılaşabilirler. Kötü beslenme beraberinde Obeziteyi bile getirebilir. Ergenlik döneminde nasıl beslenmeli sorusu özellikle üzerinde durulması gereken bir konudur.

Kötü beslenme anemiye neden oluyor!

Obezitenin dışında ergenlik döneminde çocuklarda kötü beslenmenin sebep olduğu bir diğer hastalık da anemidir. Demir yönünden kötü beslenmenin sebep olduğu anemi özellikle bu yaştaki kız çocuklarında çok sık görülmektedir. Bu yüzden ergenlik dönemindeki çocukların günlük besin ihtiyaçları göz önünde bulundurularak hareket edilmelidir.

Ergenler için beslenme listesi hazırlanması önemlidir. Bu amaçla ergenlik döneminde beslenme konusunda hizmet veren diyetisyenlerden öneriler alınabilir. Ergenlik dönemi beslenme listesi hazırlanırken yaş, boy, kilo, vücut endeksi gibi değerlere mutlaka bakılır. Peki ergenlik döneminde nasıl beslenmeli? Ergenlikte beslenme neden bu kadar önemli? Birlikte inceleyelim…

 

Ergenlik Döneminde Beslenmede Dikkat Edilmesi Gerekenler

Ergenlik döneminde beslenme protein, mineral, vitamin ve karbonhidrat yönünden zengin olmalıdır. Gelişimlerine destek olacak besin değerlerini alabilmeleri için; süt-yoğurt, et, tavuk, peynir, tahıl grubu ve sebze-meyve gibi ürünleri fast food ürünlerine nazaran daha sık tüketmeleri önemlidir.

Yine bu dönemde kemik gelişiminin büyük bir kısmı, yaklaşık %50’sinden fazlası tamamlanmaktadır. Bu noktada ergenlikte beslenme kalsiyum değeri yüksek besinlerle sağlanmalı ve kemik gelişimine katkıda bulunacak besin değerleri yüksek yiyecekler tüketmeleri gerekmektedir.

Sağlıklı ergen beslenmesi sağlıklı nesiller demek!

Ergenlik döneminde beslenme konusunda dikkat edilmesi gereken durum, gençlerin psikolojik sağlıklarıdır. Vücudundan gelişmeye ve değişmeye bağlı olarak bu dönemdeki bireyler çevreleri ile olan ilişkilerinde de değişim yaşamaktadır. Bu nedenle psikolojik olarak yaşanan problemler her türlü hastalığa davet çıkarmaktadır. Yine bu dönemde zayıf olmayı, kaslı olmayı ya da ince görünmeyi kafasına takan çocuklar birçok hastalığa yakalanabilmektedir. Ayrıca bu durum yeme bozukluklarına da gebe olduğu için beslenme düzenleri bozulmakta ve böylece gerekli besinleri de alamamaktadırlar. Ergenlikte beslenmede sorun yaşayan çocuklarda gelişim problemleri, boy kısalığı, ciddi zayıflık ya da obezite problemlerine de sık rastlanılmaktadır. Ergenler için sağlıklı beslenme listesi oluşturularak, obezite riski azaltılabilmektedir.

Ergenlikte sağlıklı beslenme için ailelerin dikkat etmesi gerekenler:

  • Ergenlerde beslenme sırasında protein, kalsiyum, B ve C vitaminlerinin yoğun olduğu besinlerin tüketilmesi önemlidir.
  • Kahvaltı protein içeren gıdalarla hazırlanmalıdır. (Süt, yumurta, peynir vb.)
  • Ana öğünler atlanmamalı, ara öğünlerde meyve, kuruyemiş gibi yiyecekler tüketilmelidir. Ergenlik döneminde nasıl beslenmeli diyenler mutlaka öğün atlamamaya özen göstermelidir.
  • Aşırı yağlı ve tuzlu gıdalar tüketilmemelidir.
  • Ergenlikte sağlıklı beslenme için şekerli ve asitli gıdalardan uzak durulmalıdır.
  • Okul kantininden yemek yeme alışkanlığı bıraktırılmalıdır.

Adölsan dönemde beslenme dışında çocukların dış görünümleri ile ilgili yorum yapmaktan da kaçınılmalıdır. Bu gibi yadırgamalar çocuklarda psikolojik ve sağlık sorunlarına neden olabilir. Ergenlik döneminde beslenme konusunda sıkıntı yaşayan çocuklara psikolojik destek verilmelidir. Ergenlik döneminde nasıl beslenmeli sorusu aileler için değil çocuklar için de yanıtlanmalıdır.

[widget-87]

Ergenlik Dönemine Özel Uzmanlarından Diyet Tarifleri

Uzmanların ergenlik dönemindeki bireyler için tavsiye ettiği diyet listeleri kişinin cinsiyetine göre ayrılıyor olsa da bu verilen diyet her iki cinsiyet içinde örnek olacaktır. Doktorunuza danışarak kendi boy-kilo endeksinize göre bir liste de oluşturabilirsiniz. Ergenlik döneminde nasıl beslenmeli sorunuza doktorunuz ve diyetisyeniniz birlikte yanıt verecektir. Ergenler için beslenme listesi:

  • Kahvaltı: 1 bardak süt, 1 adet yumurta, kibrit kutusu büyüklüğünde peynir, yağsız omlet, 1 kaşık bal veya pekmez, zeytin, 2-3 dilim tam buğday ekmek
  • Ara Öğün: 1 adet meyve
  • Öğle: 4 adet ızgara köfte, yeşillik-salata, 3-4 kaşık piyaz, 2 dilim buğday ekmeği
  • Ara Öğün: 1 kase yoğurt
  • Akşam: 1 tabak sebze yemeği, 3-4 kaşık makarna, 1 kase yoğurt
  • Ara Öğün: bir adet meyve veya kuru meyve

Ergenlikte beslenme konusunda diyetisyenler ergenin yaşına, boyuna, kilosuna ve genel sağlık durumuna göre besin listeleri hazırlamaktadır. Obezite probleminin dışında çocukların sağlıklı bir gelişim gösterebilmeleri için de beslenmelerine dikkat edilmesi konusunda ergenlikte beslenme alanında uzman diyetisyenlerden destek alınabilir.

Uzmanlarından Ergenler İçin Sağlıklı Beslenme Tavsiyeleri

Uzman diyetisyenlerin ergenlere yönelik yaptığı tavsiyelerin başında tabi ki düzenli olarak kahvaltı yapılması gelmektedir. Aynı zamanda her öğün özen gösterilmesi ve de öğün atlanılmaması da önemli bir husus olarak belirtilmektedir. Obezite riskinden korunabilmek için de azar azar sık sık beslenilmelidir. Aynı zamanda doymuş yağ alımını azaltmak için de süt ve süt ürünlerinin tüketilmesi faydalı olacaktır.

Ergenler için sağlıklı beslenme listesi oluşturulurken, haftada 2-3 kere kuru bakliyat ve deniz ürünlerinin tüketilmesine önem verilmelidir. Besin değerlerinin bu ürünlerde fazla olması nedeniyle uzmanlar tarafından her daim tavsiye edilmektedir.

Adölsan dönemde beslenme için psikolojik destek!

Ergenlik döneminde nasıl beslenmeli diyen ailelere bir diğer öneri de diyetisyen desteğinin yanında psikolojik destek de almalarıdır. Ergenlik dönemi sadece vücudun değil çocuğun psikolojisinin de değiştiği bir dönemdir. Bu nedenle özsaygı ve özgüven kazanmak çok önemlidir. Çocuklarınız sizinle paylaşamadıkları sorunları psikologları ile paylaşarak çözebilirler.

Ergenlik döneminde beslenme hakkında bilgi almak ve ergenler için beslenme listesi önerileri almak için mutlaka diyetisyeninize ulaşın. Ergen beslenmesi hakkında bilinçlenerek onların geleceğine katkıda bulunun. Unutmayın, çocuklarınız çok değerli…

[widget-96]

Yorum Yap