Diyetisyen Misin?

Diyet Uzmanı - Türkiye'nin Sağlıklı Yaşam Merkezi

İştahsızlık Nedir? Nedenleri Nelerdir?

Yemek Yemeyi Sevmiyor Musunuz? Bu Bir Hastalık Olabilir!

İştahsızlık hemen her insanın hayatının bir döneminde karşılaştığı büyük bir problemdir. Bu sorunu olan kişiler birçok hastalık ile karşı karşıya kalabilmektedirler. İştahsızlığa sağlık sorunları ve yanlış beslenme alışkanlıkları neden olabilir.

Mide hastalıkları, bağırsak bozuklukları, mide ve bağırsaklardaki yaralar iştahsızlık sorununa işaret etmektedir. Ayrıca yetersiz ve dengesiz beslenme de iştahsızlık sebepleri olarak sayılabilir. Bunların yanı sıra kan değerinde çinko ve demir eksikliği, anemi gibi rahatsızlıklar da iştahsızlığa neden olan hastalıkların başında gelmektedir. Bu nedenle iştahsızlık problemi olan kişiler bunu basite indirgememeli ve önem vermelidir. Çünkü iştahsızlık, başka bir hastalığı belirtisi olabilir ve erken teşhis için önemlidir.

Peki iştahsızlık nedir? İştahsızlık nedenleri nelerdir? İştahsızlık tedavisi mümkün mü? Bu sorularınıza yanıt verelim…

 

İştahsızlık Nedenleri Nelerdir?

Yetişkinlerde iştahsızlık nedenleri genellikle fizyolojiktir. Yani kronik enfeksiyon, emilim bozuklukları, reflü, kistik fibroz, kalp hastalıkları ve nörolojik rahatsızlıklar kişinin iştahının kapanmasına sebep olan organik iştahsızlık nedenleri arasında yer alır. İştahsızlık nedenleri ayrıca; 

  • Vücudun hormonal dengesini düzenleyen endokrin sisteme bağlı bozukluklar, iştahsızlık nedenleri arasında olabilir.
  • Yutma güçlüğü de ağrıya neden olduğundan hem yetişkinlerde hem de çocuklarda iştah kaybına neden olur.
  • Hipotiroidi de iştahsızlık nedenleri arasında gösterilebilir.
  • Bulantı ve kusmaya neden olan migren atakları da iştahsızlık nedenleri arasındadır.
  • Radyasyon ve kemoterapi alanlarda iştahsızlık görülebilir.
  • Huzursuz bağırsak sendromu kaynaklı ishal, kabızlık ve şişkinlik de beslenme düzenini etkilemektedir.
  • Yaşlılık, sindirim sisteminin yavaşlaması, koku ve tat alma duyularının zayıflaması da iştahsızlık nedenleri arasında gösterilebilir.
  • Anoreksiya gibi psikolojik yeme bozuklukları da iştahı kapatan sorunlardandır.

İştah kaybının nedenleri arasında ayrıca; sigara içme alışkanlığı, hamilelik, metabolik problemler, stres, depresyon, anemi, kronik karaciğer hastalığı, beyin sarsıntısı, diyabet, irritabl bağırsak sendromu, KOAH hastalığı, demans, HIV, hepatit, hipotiroidizm, kronik böbrek yetmezliği, kalp yetmezliği, antibiyotikler, yorgunluk, uykusuzluk da bulunur.

İştahsızlık Nasıl Önlenir?

İştahsızlık nedir ve nedenleri nelerdir soruları son zamanlarda artan yeme bozuklukları ile birlikte merak edilir olmuştur. İştahsızlık sebepleri olarak bazı psikolojik etkenler de sayılabilmektedir. Bunların başında depresyon, ailenin bir ferdinin kaybı, arkadaş ortamında yaşanan problemler, aile için şiddet gibi sorunlar iştahsızlık sebepleri olarak görülür. Özellikle iştahsız çocuklar için okul ve arkadaş ortamının etkisi olduğunu söylemek gerekir. Çocuklar çevrelerinden çok kolay etkilendikleri için iştahsız olma söz konusu olabilir. Bu noktada yapılması gereken iştah açıcı yiyecekler tüketilmesini sağlamak ve diyetisyen tavsiyelerine başvurmaktır.

[widget-87]

Peki iştahsızlık nasıl önlenir? İştahsızlığı önlemek için sağlıklı beslenme alışkanlığı kazanmak gerekir. Bunun yanı sıra kişiler iştah açıcı yiyecekler tüketerek de iştahsızlık önüne geçebilmektedirler. Ayrıca kişinin iştahını arttırmak için vitamin alması da önerilebilir. Gün içerisinde yemek saatleri arasındaki süreyi kısaltmak, sık ve düzenli bir beslenme sistemine geçmek de faydalı olacaktır. Ayrıca haftada 3 gün nohut tüketmek (nohut midenizi temizleyecektir), tarçınlı gıda tüketmek, acı kırmızı pul biber ve meyve tüketmek de iştahsızlığın önlemek için tavsiye edilen yiyeceklerdir.

İştah Kaybına Karşı Ne Yapmalı?

İştahsızlık nedenleri farklı etmenlere bağlı olduğu için iştahsızlık tedavisi de kişiye göre yapılmalıdır. İştah kaybına karşı yapmanız gereken iştah açıcı yiyecekler tüketmek ve iştahınızı açmanızı yarayacak vitaminler almaktır. Bunun için sevdiğiniz gıdaları daha sık tüketmeyi deneyebilirsiniz. Ayrıca öğünlerin arasını kısa tutmak da faydalı olacaktır. İştah kaybına karşı:

  • Sabah kahvaltılarına özen göstermek önemli silahlardan birisidir. Sabahları insanların iştahları daha kolay açılabilmektedir. Kahvaltıda özellikle süt, peynir ve yumurta tüketmeye özen gösterin. Eğer sabahları da iştahsızlığınız devam ediyorsa sıvı şeyler tüketmeye çalışabilirsiniz. Bunlar taze sıkılmış meyve suyu ya da süt olabilir.
  • Az ve sık yemeye özen gösterin. Çünkü iştahsızlık nedenleri arasında yeme düzensizlikleri de vardır.
  • Sevdiğiniz yiyeceklerle kendinizi ödüllendirin.
  • Uzun süre aç kalmayarak yemekten soğumamaya özen gösterin. İştahsızlık nedenleri uzun saatler aç kalmak da vardır.

Peki iştahsızlık için ne yapmalı ve iştahı arttıran yiyecekler nelerdir? İştah açan yiyecekler için ilk sırada bitkisel öneriler gelmektedir. Düzenli adaçayı tüketimi, ananas, biber, salatalık, enginar iştahsızlığı çözmek için birebir yiyeceklerdir. İştah açan yiyecekler:

  • Sarımsak, zencefil, domates, üzüm, tarçın ve elma, patates, nohut, mısır, havuç, incir, rezene tohumu, kişniş bitkisi suyu, ahududu, badem, greyfurt, kayısı, limon, portakal, enginar, turp, ada çayı, nanedir.

Gün boyu yüksek derecede sıvı tüketimi, bitki çayları gibi yiyecekler de iştah açmak için tavsiye edilmektedir. Özellikle iştahsız çocuklar için diyetisyen desteği almak doğru olacaktır.

İştahsızlık Ciddi Sağlık Sorunlarına Neden Olabilir!

İştahsızlık nedenleri, kişiden kişiye değişmektedir. Kimi için psikolojik olan bu nedenler, kimi için de hormonlarla alakalıdır. Bu nedenle kişinin iştahında herhangi bir farklılık gördüğünde yapması gereken doktoruna ulaşmasıdır. Yapılacak testlerle birlikte iştahsızlık nedenleri ve iştahsızlık tedavisi planı ortaya çıkacaktır.

İştahsızlık nedir, iştahsızlık nedenleri nelerdir, iştahsızlık nasıl tedavi edilir gibi sorularınız için diyetisyen desteği almanızı tavsiye ederiz. İştahsızlığın altında yatan sebepleri öğrenerek sağlığınız etkilenmeden bu sorundan kurtulabilirsiniz.

[widget-90]

Yorum Yap