Randevu Al
Randevu Al +90 (850) 532 33 44
Diyetisyen Misin?

Diyet Uzmanı - Türkiye'nin Sağlıklı Yaşam Merkezi

Yaşlılar İçin Egzersiz ve Spor Hareketleri

Sağlıklı ve Aktif Yaşlılıkta Sporun Yeri Çok Büyük!

Yaşlılıkta egzersiz ve spor hareketleri düzenli yapılmalıdır. Spor yapmayan bireyler ilerleyen yaşlarda sandalyeden kalkmak gibi bizim basit gördüğümüz günlük işlerde bile zorluk çekeceklerdir. Hatta kemik erimeleri ve kas kayıpları daha hızlı olacaktır. Bunun gibi istenmedik durumların önüne geçmenin en önemli yolu egzersiz ve spor yapmaktır. Yaşınız çok ilerlemiş dahi olsa yaşlılıkta egzersiz ve spor hareketleri yaprak hareket kabiliyetinizi arttırabilirsiniz. Yaşlılar için egzersiz ve spor hareketleri neler? Yaşlılıkta egzersiz nasıl yapılır? Yaşlılar spor yapabilir mi? Yakından bakalım...

 

Yaşlılar için egzersizin yararları saymakla bitmez…

Spor ve egzersiz hareketlerini hayatımızın her döneminde olması gerektiği herkes tarafından bilinmektedir. Yaşlılıkta egzersiz ve spor yapan bireylerin yaşlılık dönemini daha rahat ve dinç geçirdiği uzmanlar tarafından tespit edilmiştir. Egzersiz yapan yaşlılar daha nitelikli bir yaşama sahiptirler.

Yaş ilerlemesinden kaynaklı bir şekilde eskiye oranla kişilerin fiziksel aktivitelerinde zayıflama görülmektedir. Bunu göz önünde bulundurarak farklı aktivitelerle bu durumun önüne geçilebilir. Örnek olarak bahçe işleri, tesisat işleri, tadilat gibi işler yapılarak hem fiziksel yapınızın pasif kalmasını önler hem de bu işler size müthiş motivasyon kaynağı olabilir.

[widget-87]

Yaşlılıkta Egzersiz Programları Ne Amaçlar?

Yaşlılarda sağlıklı yaşam için spor faaliyetleri yapılmasının temel amacında, yaş ilerledikçe gelişimi gerileyen kas ve kemik yapısını güçlendirilip bireylere günlük yaşamlarında daha nitelikli yapıya sahip olup aksamalar yaşamaması yatmaktadır. Yaşlılıkta egzersiz ve spor hareketleri kas dayanıklılığını, koordinasyonu, kalp damar dayanıklılığını, kemik sağlamlığın, eklem esnekliğini arttırmak, duruşu düzetmek,  hastaların daha çabuk iyileşmesini sağlamak ve stres ortamında stresle daha kolay başa çıkmak için önemlidir.

Yaşlılarda spor ve egzersiz programları nelerdir?

Yaşlılarda spor ve egzersiz programları örneklerinden yararlanarak bedeninizi daha güçlü hale getirir ve günlük aktivitelerinizi yapmakta sıkıntı çekmezsiniz. Gün içerisinde birkaç dakika kendinize ayırma için fazla bir vakit değil. Yaşlılarda spor ve egzersiz hareketleri programları örneklerinden kendinize ve sorununuza en uygun programı seçin ve uygulayın. Kendinize iyilik yapmaktan kaçınmayın.

  • Kuvvetlendirme egzersizleri: Araştırmalara göre yaşlılarda spor ve egzersiz programları içerisinde yer alan kuvvetlendirme egzersizleri aerobik, esneklik, kas güçlendirme, yaşlılarda düşme ve düşme kaynaklı yaralanmaları problemlerden korumayı amaçlar. Egzersiz esansında nefes tutulmaması gerekir. Kişinin duruşu ve kaldırılan ağırlıklar kontrol edilmesi gerekir. Yaşlılar için egzersiz ve spor hareketlerinin düşün dirençli ve tekrarlı uygulamalar yapılması tavsiye edilir. Kas kuvvetini arttırmak için yürümek ve merdiven çıkmak gibi aktiviteler yapılabilir.
  • Pilates egzersizleri: Yaşlılıkta egzersiz ve spor hareketleri arasında bulunan pilates dirençli ve denge egzersizlerinden meyana gelir. Günümüzde popülerliği artan pilates, bacaklar ve kol kaslarını güçlendirme, solunum ve denge egzersizlerinden oluşur. Sağlıklı yaşlılık için spor faaliyetleri arsında yerini alan pilates gövde kaslarını kuvvetlendirir, kas iskelet sistemi ve bütünlüğünü arttıran ve omur hareketliliğini sağlayan egzersizlerdir.
  • Germe egzersizleri: Yaşlılıkta egzersiz ve spor hareketleri arasından germe egzersizleri germe ve esneme şeklinde uygulanır. Yaşlılıkta egzersiz programlarının olmazsa olmazı germe eklemlerin esnekliğini sağlayarak olası düşme ve yaralanmalardan bireyi korur. Yaklaşık 30sn germe hareketi pozisyonunda kalınır ve tüm kaslar gevşetilir, normal pozisyona dönülür. Omuzlarda 90derece yana, sırtın arka kısmına temas edecek biçimde içe doğru ve başın arka kısmına değecek kadar dışa doğru omuz rotasyonu ile ön kol kısmı 45 derece açı ile dışa dönme ve içe dönme hareketi yapılmalıdır.

Yaşlılarda Spor ve Egzersiz Programında Dikkat Edilecek Hususlar

Yaşlılarda spor ve egzersiz programını uygulamadan önce bir takım önlemler alınmalı ve uyarılar göz önünde bulundurulmalıdır. Yaşlılıkta egzersizin kişiye uyumlu olup olmadığı belirlenmeli, eğer yaşlılar için egzersiz ve spor hareketleri uygunluğu belirlenmezse bu egzersizler kötü sonuçlar doğurabilir. Yaşlılıkta egzersiz uygulamaları yapılırken su kaybı yaşanmaktadır. Bu su kaybını bol su tüketerek giderilebilir. Yaşlılıkta egzersiz hareketleri yapılırken sert zemin tercih edilmemelidir. Sert zemin egzersiz uygulamalarını yaparken sizi rahatsız edebileceği gibi vücudunuza zarar verebilir. Yaşlılıkta egzersiz ve spor hareketleri yapılmadan önce kalbi besleyen ve koroner damarları genişleten ilaç alımlarından kaçınılmalıdır.

Yaşlılarda egzersiz kadar beslenme de önemlidir!

Yaşlılar için egzersizleri destekleyecek kişiye, cinsiyete ve yaşa özel beslenmeler uygulanmalı ve bu şekilde vücut direncini arttırılmalıdır. Daha doğru ve etkili beslenme listeleri ile gelişiminizi tetikleyebilir sağlıklı ve dinç kalabilirsiniz. Yaşlılıkta egzersiz hareketlerini besinlerle de desteklemek için uzman diyetisyenlerin hazırladığı kişiye özel egzersiz destekleyici beslenme programlarından yararlanabilirsiniz.

[widget-105]

Yorum Yap