Randevu Al
Randevu Al +90 (850) 532 33 44
Diyetisyen Misin?

Diyet Uzmanı - Türkiye'nin Sağlıklı Yaşam Merkezi

Covid-19 Beslenme ve Bağışıklık Sistemi

Korona Virüse Karşı Nasıl Beslenmeli?

Dünya Sağlık Örgütü ( WHO ) tarafından pandemik hastalık olarak ilan edilen COVİD-19 yani korona virüs, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemli bir halk sağlığı sorunu haline gelmiştir. Yaşanan vakalardaki ölüm ve iyileşme oranları ise immün sistem dediğimiz bağışıklık sistemini gündeme getirmiştir.

Canlı metabolizmasında hastalıklara karşı koruma yapan, patojeni tanıyıp onu yok etme çabasına düşen işleyişin tümü bağışıklık sistemidir. Bağışıklık sistemini zayıflatan ve güçlendiren birçok unsur bulunmaktadır. Stres, yetersiz ve dengesiz beslenme, az ve kalitesiz uyku, mevsim değişiklikleri ve kullanılan bazı ilaçlar bağışıklık sistemini zayıflatır. Vücudumuz virüs ve bakterilerle ve onların yarattığı enfeksiyonlarla mücadele ederken güçlü bir bağışıklık sistemine ihtiyaç duyar ve bu ihtiyaç mucize bir ilaç niteliğindeki bazı besinlerde saklıdır.

 

Besinler İlacınız Olsun!

Geleneksel Türk Mutfağı sahip olduğumuz en büyük servettir. Yeterli ve dengeli beslenmenin olmazsa olmaz besinlerini içeren sofralar kurmak geleneklerimizde mevcuttur. Bu açıdan birçok ülkeye göre şanslı olduğumuzu düşünebiliriz. Yeterli ve dengeli beslenmek için 4 ana grup besinleri tüketmemiz gerekmektedir.

Bunlar:

  • Et ve et yerine geçenler
  • Süt ve süt yerine geçenler
  • Meyve ve sebzeler
  • Tahıllar

Bağışıklık sistemini güçlü kılacak; C vitamini, E vitamini, çinko, selenyum gibi vitamin ve mineraller kurduğumuz sofralarımızda doğal olarak yer alır. Örneğin, tarhananın probiyotik özelliği belki de bu zor günlerde en büyük ilacımız olacaktır. Antioksidan özelliği yüksek olan baharatlar mutfağımızda yer almaktadır. Sumak orac değeri yani antioksidan değeri en yüksek baharattır, bolca kullanmaya devam edebiliriz.

Şifayı zaten kurduğumuz sofralarda aramak, yeterli ve dengeli beslenmek, gelişigüzel besin takviyesi almamak önemli konular arasında yer almaktadır. Yumurta, anne sütünden sonra en kaliteli protein kaynağı olup, etin yerine rahatlıkla geçmektedir. Et tüketemediğimiz durumlarda yumurta en ekonomik ve kolay ulaşılan protein kaynağımız olmalıdır. Kuru baklagiller de değerli bitkisel protein kaynaklarıdır. Bu dönemde bolca tüketilmelidir. Protein gereksinimini tam olarak karşılayacak ekonomik ve sağlıklı bir menü oluşturmak bizler için zor olmayacaktır. Örneğin; mercimekli bulgur pilavı ve ayran mutfağımızda, kültürümüzde yeri olan yemeklerdir ve bu dönemin şifasıdır.

[widget-87]

Soğuk su balıklarından olan somon ve ton balığı Omega 3 açısından zengindir. Tazesi bulunmadığı zamanlarda konservesinden rahatlıkla yararlanabiliriz.

Süt ve süt yerine geçen grubun en değerli elemanları, ev yapımı yoğurt ve kefirdir. Kefir en değerli probiyotiktir ve mutlaka tüketilmelidir.

Meyve ve sebze grubunda mevsiminde ve taze tüketim önemli olup, doğal kaynağından bolca C vitamini alıp, bağışıklığımızı güçlendirebiliriz. Koyu yeşil yapraklı sebzeleri daha fazla tüketebiliriz. Salata yaparak çiğ tüketmek isterseniz hijyen kurallarına uymak için sirkeli suda bekletebilirsiniz. Günde 4-5 porsiyon tüketim bu grup için yeterli olacaktır.

Tam tahıllı ekmek, bulgur gibi karbonhidrat kaynakları porsiyon kontrolü yapılarak mutlaka tüketilmelidir. Beyaz undan kesinlikle uzak durulmalıdır.

Tükettiğimiz bu gıdalara bir ekleme yapacak olursak antioksidan değeri çok yüksek bir arı ürünü olan propolis, bu günlerde destek alabileceğimiz kıymetli bir kaynaktır.

Yaşam Enerjiniz Olsun!

Tüm bu bilgilerin ışığı altında, sahip olduğumuz mutfak kültürünün değerini bir kez daha hatırlarken, bağışıklık sistemini zayıflatan  hazır ve paketli gıdalardan, basit karbonhidrat kaynaklarından uzak duralım, bol su içelim ve sağlıklı sofralar kurmaya devam edelim.

En önemlisi; güçlü bir bağışıklık sistemi için güçlü moral ve yaşam enerjimiz olsun. Bunu kaybetmemeye çalışalım.

Sağlıklı günlerin biran önce gelmesi dileğimle.

Sevgiler…

Yazar: Diyetisyen Ayşegül Göktanır

[widget-30]

Yorum Yap